COLUMNS

9 november 2018
Help, mijn medewerker heeft schulden!
De volgende zeven tips kunnen u helpen. Als uw werknemers “financieel fit” zijn en blijven, heeft dat positief effect op de duurzame inzetbaarheid.

31 augustus 2018
“Help, de bedrijfsarts verzuipt!” Is online-video-consult de oplossing?
Er is een tekort aan bedrijfsartsen, en dat probleem dreigt alleen maar groter te worden. De gemiddelde leeftijd van bedrijfsartsen in Nederland is 55,5 jaar. Op basis van leeftijd zal de komende jaren dan ook ongeveer 70% van het bedrijfsartsen uitstromen (onderzoek Nivel).

31 augustus 2018
Neem goed afscheid van uw “WIA-medewerker”
De titel “WIA-medewerker” is niet oneerbiedig bedoeld, maar ik doel hierbij om uw medewerker die na twee jaar ziekte zal worden aangemeld voor de WIA-procedure bij het UWV (“einde wachttijd”). Hierbij zeven tips voor (MKB-)ondernemers die met dit thema hebben te maken

31 augustus 2018
Geen burn-out voor de bedrijfseigenaar
Stel, je bent eigenaar van een goedlopend bedrijf dat je met ziel en zaligheid hebt opgebouwd. Je merkt aan jezelf dat je niet meer de passie en motivatie hebt die je vroeger wel had. Je bent rond de 50 en realiseert je dat je dit werk nog minimaal 15 jaar moet volhouden. Deze gedachten vormen een prima voedingsbodem voor een forse burn-out. Echter, als bedrijfseigenaar moet je altijd scherp blijven en kan en mag je al helemaal geen burn-out krijgen. Wat kun je doen om het tij de keren?

20 februari 2017
­Duurzame Inzetbaarheid: Houd het simpel!
Hoe zorg je er voor dat medewerkers goed, gezond en gemotiveerd werken en dus duurzaam inzetbaar blijven? Hierbij zeven tips voor (MKB-)ondernemers.

Laatste column


 
9 november 2018

Door: Jaap Adamse van Meneer Regezma BV.

Help, mijn medewerker heeft schulden!

Wist u dat een medewerker met schulden u als werkgever 13.000 euro per jaar kan kosten. Dat blijkt uit een onderzoek van het NIBUD. In hetzelfde onderzoek staat dat bijna twee derde van de werkgevers heeft te maken met medewerkers in financiële problemen. Als uw werknemers “financieel fit” zijn en blijven, heeft dat positief effect op de duurzame inzetbaarheid.
De volgende zeven tips kunnen u daarbij helpen.
TIP 1:
Herken vroegtijdig de signalen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verhoogd verzuim, aanvraag voorschot, altijd extra uren willen werken, vermoeidheid, hoog foutenpercentage, stress of concentratieproblemen. Wees vooral alert als er levensveranderingen zijn zoals een scheiding, geboorte, sterfgeval of verhuizing.
TIP 2:
Maak het onderwerp bespreekbaar. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In hoeverre is uw bemoeienis een schending van de privacy? Hoe creëer je een situatie dat de medewerker over zijn of haar schaamte of angst heen stapt? Kies daarom altijd eerst voor een algemene preventieve aanpak, zoals:
  • onderwerp opnemen in de personeelshandleiding
  • benoemen in een nieuwsbrief of bij een plenaire bijeenkomst
  • wijzen op de samenwerking met een budgetcoach
Op die manier weet uw medewerker dat het probleem onderkent wordt, dat het bespreekbaar is en dat er hulp geboden kan worden. Vervolgens is het eenvoudiger om het thema individueel bespreekbaar te maken. Dat kan situationeel, tijdens een functioneringsgesprek of zelfs in de vorm van een financieel adviesgesprek.
TIP 3:
Kom op tijd in actie. Veel werkgevers komen pas in actie wanneer de financiële problemen al vergevorderd zijn. Neem geen risico en durf te vragen. Onderbouw je zorg en de reden van je vraag, dan zal dat altijd gewaardeerd worden. Deze “moedige” vraag levert u wellicht weer een productieve en extra loyale medewerker op.
TIP 4:
Wijs uw medewerkers op de website van www.Financieelgezondewerknemers.nl met bruikbare tips en een checklists. Dit is een laagdrempelige wijze om medewerkers financieel fit en daarmee duurzaam inzetbaar te houden.
TIP 5:
Attendeer uw medewerkers op de app TipTrack (ontwikkeld door AWVN). Via de smartphone kan een medewerker anoniem en onherleidbaar in kaart brengen hoe ze ervoor staan op het gebied van onder andere geld, gezondheid en ontwikkeling.
TIP 6:
Schakel de hulp in van een budgetcoach om verantwoord financieel gedrag bij medewerkers te bevorderen. Uiteraard is dat strikt vertrouwelijk. In het kader van preventie maken steeds meer grote organisaties al standaard gebruik van externe hulp op dit gebied. U kunt de kosten van een budgetcoach samen betalen, bijvoorbeeld via een inzetbaarheidsbudget.
TIP 7:
Neem contact met ons op als u meer wilt weten over dit onderwerp. Wij kunnen u ook in contact brengen met deskundige budgetcoaches of andere aanbieders op het gebied van schuldhulpverlening. Maak een afspraak of stel uw vraag via de Helpdesk voor Noordelijke Ondernemers (www.MeneerRegezma.nl). U krijgt gratis, binnen 24 uur een reactie en advies.
Quote: een medewerker met schulden kost u 13.000 euro per jaar